Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego 2018/2019
- Założenia Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego.
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w gimnazjum obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia ponadgimnazjalnego. System określa cele, zadania oraz formy pracy zawodoznawczej w ramach rocznego planu działania i jest włączony do Programu Wychowawczo – Profilaktycznego Szkoły. Organizacją wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego zajmuje się pedagog szkolny.
Główne cele pracy w zakresie doradztwa zawodowego: Rozwijanie aktywności poznawczej uczniów w kierunku właściwej samooceny swoich możliwości psychofizycznych Poznawanie przez młodzież własnej osobowości w określaniu przydatności zawodowej Przygotowanie uczniów do konstruowania realistycznych planów Kariery Edukacyjno-Zawodowej Kształtowanie świadomych decyzji w wyborze zawodu i szkoły Aktywizowanie uczniów do poznawania różnych grup zawodowych Inspirowanie młodzieży do poznawania kierunków kształcenia i wymagań edukacyjnych w szkołach ponadgimnazjalnych Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej, przełamywanie barier środowiskowych (miasto - wieś) oraz kształtowanie właściwych relacji społecznych Poznawanie rynku pracy oraz zjawisk reorientacji, mobilności zawodowej i bezrobocia Poznawanie zawodów przyszłości w kraju i w Unii Europejskiej Zapoznawanie rodziców z problematyką rozwoju zawodowego dziecka Aktywizowanie rodziców w proces wychowawczy dziecka dotyczący wyboru zawodu i właściwej szkoły ponadgimnazjalnej Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, instytucjami i zakładami pracy w proces orientacji i doradztwa zawodowego w szkole Prowadzenie indywidualnego i grupowego doradztwa zawodowego na terenie Gimnazjum.
3. Główne zadania szkoły w zakresie doradztwa zawodowego: Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz na pomoc w planowaniu kształcenia Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych Prowadzenie działalności informacyjno-doradczej Udzielanie indywidualnych porad uczniom i ich rodzicom Prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej Współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, w szczególności z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom Współpraca wszystkich pracowników szkoły w celu realizacji zadań
4. Zadania szczegółowe: a) w zakresie pracy z młodzieżą:
poznawanie różnych zawodów, kształcenie umiejętności analizy swoich mocnych i słabych stron poznawanie osobowości, wyzwalanie wewnętrznego potencjału uczniów rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i współdziałania w grupie autodiagnozę preferencji i zainteresowań zawodowych w odniesieniu do specyfiki wybieranych zawodów, konfrontowanie własnej samooceny z wymaganiami szkół i zawodów,poznawanie struktury i warunków przyjęć do szkół ponadgimnazjalnych (oraz logowanie internetowe),pomoc w planowaniu Kariery Edukacyjno-Zawodowej ,analizę potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia na lokalnym, krajowym i unijnym rynku pracy,przygotowywanie się do procesów reorientacji, mobilności oraz radzenia sobie w sytuacjach trudnych: poszukiwanie pierwszej pracy, bezrobocie, ograniczenia zdrowotne itp., indywidualną pracę z osobami niezdecydowanymi, posiadającymi przeciwwskazania zdrowotne w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych oraz mającymi problemy osobiste, grupowe zajęcia aktywizujące prawidłowy wybór zawodu i szkoły (np. warsztaty, treningi), pomoc w wyborze odpowiedniej praktyki zawodowej w zakładach pracy, kształtowanie umiejętności świadomego i realistycznego wyboru i poszukiwania pracy.
b) w zakresie pracy z rodzicami: prezentację założeń pracy informacyjno-doradczej szkoły na rzecz uczniów, włączanie rodziców, jako przedstawicieli różnych zawodów, do działań zawodoznawczych szkoły, przedstawienie aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej szkolnictwa ponadgimnazjalnego, indywidualną pracę z rodzicami uczniów, którzy mają problemy: zdrowotne, emocjonalne, decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp., wypracowanie form wspierania dzieci w wyborze ich dalszej drogi życiowej podniesienie umiejętności komunikowania się ze swoimi dziećmi gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowych w regionie, przedstawienie możliwości zatrudnienia na lokalnym (krajowym i unijnym) rynku pracy. c) w zakresie współpracy z nauczycielami: utworzenie i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zgodnie ze statutem szkoły, realizację działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej i roli przyszłego pracownika, lepsze rozpoznanie potrzeb uczniów, ich poglądów, oczekiwań wobec szkoły i rynku pracy nakreślenie dalszego kierunku pracy z rodzicami i młodzieżą prowadzenie zróżnicowanych metod aktywnego poznawania zawodów, osobowości i kierunków kształcenia oraz rynku pracy, zapoznawanie się z zawodami przyszłości na rynku krajowym i unijnym, włączanie placówek, instytucji i zakładów pracy w proces orientacji zawodowej m.in.: poradni psychologiczno-pedagogicznych (PPP), urzędów pracy (UP), Ochotniczego Hufca Pracy (OHP), poradni medycyny pracy (PMP).
Zakres treści realizowanych w poszczególnych klasach Klasa III W module III uczniowie klas trzecich otrzymują informację i odpowiedź na pytania: Jaką wybrać szkołę? Czym kierować się przy wyborze szkoły? Gdzie mogę uzyskać pomoc w wyborze kierunku dalszego kształcenia? Zasady rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych.
6. Współpraca z instytucjami zajmującymi się doradztwem edukacyjno- zawodowym Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Grudziądzu Ohotnicze Hufce Pracy w Grudziądzu Powiatowy Urząd Pracy w Grudziądzu KOWEZiU Szkoły średnie. 7. Formy działań realizowanych w ramach WSDZ
Informacja edukacyjno – zawodowa (gromadzenie i udostępnianie informacji edukacyjno - zawodowej o zawodach, o rynku pracy, o możliwościach kształcenia i zatrudnienia. Krzewienie samodzielnego pozyskiwania informacji (korzystanie z portali dotyczących rynku pracy, programów multimedialnych do samobadania, informatorów, ulotek, broszur, itp.). Poradnictwo indywidualne (porady i informacje zawodowe, diagnoza zdolności i predyspozycji). Poradnictwo grupowe - zespołowe, zajęcia Rynek pracy - wycieczki, obserwacje, „drzwi otwarte” w szkołach ponadgimnazjalnych, spotkania z absolwentami, którzy osiągnęli sukces zawodowy (promowanie dobrych wzorców), spotkania z przedstawicielami różnych zawodów , spotkania z przedstawicielami lokalnych firm, pracodawców i stowarzyszeń pracodawców. Badania - diagnoza zapotrzebowania na działania doradcze prowadzone w szkole.
8. Sposoby realizacji działań doradczych Działania doradcze, w ramach WSDZ, realizowane są na zasadzie dobrowolności uczestnictwa w ramach:
Lekcji wychowawczych Zastępstw na lekcjach przedmiotowych Zajęć pozalekcyjnych Wycieczek Zajęć indywidualnych.
9. Harmonogram działań edukacyjno- zawodowych w roku szkolnym 2018/2019 10. Od października 2018 roku obowiązuje "Program działań w zakresie doradztwa zawodowego"
Cele Działań w zakresie doradztwa zawodowego moga być realizowane podczas: A
- zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu - wspomagania uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bierzącej pracy z uczniami; prowadzonych przez doradcę zawodowego, nauczycieli i wychowawców m.in. na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, zajęciach z wychowawcą i innych zajęciach, a także w formie indywidualnych porad i konsultacji prowadzonychprzez doradcę zawodowego (lub innych specjalistów, wychowawców, nauczycieli)
B podczas innych działań związanych z doradztwem zawodowym realizowanych w szkole (np: szkolne dni kariery) lub poza nią (np: udział w festiwalu zawodów)
Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas trzecich gimnazjum W programie działań uwzgledniono 4 obszary celów szczegółowych- które jednocześnie wyznaczają treści doradztwa zawodowego: 1. Poznawanie własnych zasobów, między innymi: zainteresowań, zdolności i uzdolnień, mocnych i słabych stron jako potencjalnych obszarów do rozwoju, ograniczeń, kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji zawodowych, stanu zdrowia. 2. Świat zawodów i rynek pracy, m.in: poznawanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy, umiejętności poruszania się po nim, poszukiwanie i utrzymanie pracy. 3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, m.in: znajomość systemu edykacji i innych form uczenia się, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie. 4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno - zawodowych, m.in: planowanie ścieżki edukacyjnej i zawodowej z przygotowaniem do zdobywania doświadczenia zawodowego oraz refleksji nad nim, podejmowanie i zmiany decyzji dotyczących edukacji i pracy, korzystanie z całożyciowego poradnictwa kariery.
|